Podstawy prawne
publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r., poz. 502 ze zm.)
PODSTAWOWE KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
z przedstawicielami branż.
z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
REKOMENDACJE
wynikające z wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2022/23:
procesy wspomagania rozwoju i edukacji |
|||||
Zadania i podstawa prawna
|
Sposób realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
||
Podnoszenie jakości edukacji w ramach realizacji podstawy programowej, poszerzanie jej treści i wdrażanie nowatorskich rozwiązań (Ustawa prawo oświatowe, Podstawa programowa wp Kierunki polityki oświatowej państwa, wnioski i rekomendacje z nadzoru pedagogicznego) |
Realizacja programu adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych. |
Wszyscy nauczyciele |
|||
Planowanie odrębnych zajęć dydaktycznych wprowadzających pojęcia plastyczne oraz techniki i dokumentowanie faktu ich wprowadzenia w dzienniku. (wniosek z nadzoru). |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Wdrożenie do codziennej praktyki pedagogicznej metod i technik aktywizujących: metoda projektów, stacje zadaniowe, akwarium, piramida priorytetów, wybrane mnemotechniki, metaplan, metoda przypadków, drzewko decyzyjne i inne. |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Wdrożenie metody stymulacji procesów poznawczych „Krąg zmysłów”. |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Poszerzenie codziennej pracy o nowe zabawy i techniki teatralne, w tym teatr pudełkowy, teatr cieni, żywe obrazy, kamishibai. |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Wdrożenie programu własnego ,,Z Szewczykiem Dratewką w świecie wartości”. |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok ( ostatni czwartek miesiąca) |
|||
„ Jestem częścią świata” poznawanie i doświadczanie otoczenia metodą projektów – innowacja metodyczna. |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok ( co najmniej raz w półroczu) |
|||
Storyline jako metoda poznawania i rozumienia otaczającego świata – innowacja metodyczna . |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Działania profilaktyczno-wychowawcze (Podstawa programowa wp, Kierunek polityki oświatowej państwa) Działania profilaktyczno-wychowawcze (Podstawa programowa wp, Kierunek polityki oświatowej państwa) Działania profilaktyczno-wychowawcze (Podstawa programowa wp, Kierunek polityki oświatowej państwa) Działania profilaktyczno-wychowawcze (Podstawa programowa wp, Kierunek polityki oświatowej państwa) |
Utworzenie katalogu wartości do obowiązkowej realizacji w przedszkolu, w tym m.in. czynienie dobra. |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
||
Wychowanie do wartości – planowe objaśnienie dzieciom istoty wartości w tematach kompleksowych/projektach: 1. Kolega, przyjaciel, osoba – np. w temacie „Moja grupa, moi koledzy” – jak być dobrym kolegą, przyjacielem 2. Miłość – w temacie „Moja rodzina – uczymy się kochać innych” –jak okazywać miłość, rozmawiać, celebrować wspólny czas 3. Szacunek – w tematach takich jak np. poznajemy zawody, rodzina 4. Odpowiedzialność np. w temacie „Zwierzęta domowe”, „Poznajemy zawody…” 5. Akceptacja, tolerancja np. w temacie „Dzieci świata”, „Tacy sami a inni”,… 6. Przyroda – różne tematy/projekty zawierające normy zachowania w stosunku do przyrody 7. Polska moja ojczyzna – budowanie tożsamości i kształtowanie szacunku do symboli narodowych 8. Inne wg ustaleń z rodzicami |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Przygotowanie formy graficznej kodeksu przedszkolaka w salach – ustalenie z dziećmi norm zachowania wynikających z poznawanych wartości – w trakcie realizacji tematu. |
Wszyscy nauczyciele |
Wrzesień i uzupełnianie w ciągu roku szkolnego |
|||
Prezentacja i uzgodnienia z rodzicami w zakresie: ¾ systemu wartości wprowadzanych w przedszkolu ¾ metod pracy wychowawczej ¾ systemu motywacyjnego ( w tym ewentualnych nagród i kar jako konsekwencji niewłaściwego zachowania) |
Wszyscy nauczyciele |
Pierwsze zebranie w roku szkolnym |
|||
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci poprzez: 1. Zabawy i aktywności dotyczące świadomości siebie i emocji, przyczyn powstawania emocji, zachowania wywołanego emocjami i panowania nad tym zachowaniem np.: Lubię, nie lubię, nie wiem, Dokończenie zdania o emocjach, Trojaczki, Termometr… 2. Budowanie poczucia wartości dz. poprzez wzmocnienia, dostrzeganie mocnych stron oraz akceptację słabych stron i indywidualności każdego dz. np. zabawa „Słoneczna ławeczka”, Komplementy”,… 3. Poszerzenie metod wychowania, w tym o metodę indukcji, „podarunek z wyobraźni”, technika „zatrzymania myśli”,…. 4. Bajkoterapia – budowanie poczucia własnej wartości i panowanie nad emocjami np.: – Szary ptaszek – Przygoda ołówka – Tajemnica tatusiowej szuflady 5. Bajki relaksacyjne i masażyki |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich poprzez: 1. Wyjaśnienie dzieciom ich praw i obowiązków w przedszkolu 2. Wyjaśnienie czym są prawa dziecka – temat kompleksowy 3. Nauka współpracy podczas wykonywania zadań w parach – 3-4 l 4. Doświadczanie współpracy podczas wykonywania zadań w małych 3-4 osobowych zespołach – 5-6 l 5. Układanie gier i gry – przestrzeganie zasad i oswajanie z przegrywaniem. 6. Wprowadzenie zasady negocjowania jako podstawy rozwiązywania konfliktów. 7. Urządzenie kącika emocji do indywidualnych przemyśleń oraz do negocjowania w konflikcie. 8. Pełnienie ról – wprowadzenie dyżurów: – Okolicznościowych – Jednodniowych – Tygodniowych 9. Włączanie dzieci do akcji społecznych i obywatelskich w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym – wyjaśnienie dzieciom znaczenia aktywności społecznej i niepozostawania biernym np. „Szlachetna paczka” |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Kultura zachowania – wprowadzenie zasad: 1. Zachowanie przy stole i bezpieczne posługiwanie się sztućcami 2. Nakrycie stołu i estetyczne spożywanie posiłków 3. Powitanie, pożegnanie 4. Formy grzecznościowe 5. Uprzejmość i uczynność wobec innych 6. Zachowanie w miejscach publicznych 7. Inne |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Profilaktyka i niwelowanie zagrożeń w relacjach społecznych: 1. Bajkoterapia – wprowadzenie wzorów poprawnego zachowania: – Spotkanie z nieznajomym – Znajomy taty – Zagubienie w nieznanym miejscu 2. Bajkoterapia – niwelowanie zachowań trudnych, radzenie sobie z emocjami i problemami: – Agresja – Tajemnica tatusiowej szuflady – Odrzucenie przez kolegów – Jeżyk – Nieśmiałość, trudności w nawiązywaniu kontaktów – Smutny pajacyk 3. Opracowanie kodeksu złości – propozycje jak w akceptowany sposób odreagować złość 4. Kącik emocji – chwila wyciszenia i pokojowego negocjowania z kolegą rozwiązania konfliktu |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Higiena i profilaktyka zakażeń Temat kompleksowy/projekt w zakresie codziennej higieny: – Tworzenie nawyku poprawnego mycia rąk – Tworzenie nawyku poprawnego mycia zębów – Wskazanie istoty i sposobu dystansu społecznego oraz izolowania się w przypadku jakichkolwiek infekcji – Tworzenie nawyku mycia się i dbania o włosy Wskazanie zasadności szczepień ochronnych |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Zdrowe żywienie 1. Poznanie zasad racjonalnego żywienia w temacie kompleksowym – Produkty zalecane i nie wskazane w zdrowym żywieniu – Samodzielne komponowanie kanapek – Robienie surówek, suszenie owoców, zaprawy, itp.
|
Wszyscy nauczyciele Wszyscy nauczyciele |
Cały rok Raz na kwartał |
|||
Bezpieczeństwo: 1. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego zachowania w tematach kompleksowych, projektach i innych sytuacjach edukacyjnych – dokumentowanie działań : – sztućce, przybory, – maszyny rolnicze – miejsce budowy, remontu – bezpieczne zabawy w sali i ogrodzie – korzystanie z urządzeń – prąd – zapałki, ogień – zasady zachowania na ulicy, przejście na drugą stronę – naturalne zbiorniki wodne, kąpiele – zamarznięte zbiorniki wodne – nieznane rośliny – nieznane zwierzęta – nieznane przedmioty – lekarstwa – środki chemiczne 2. Spotkanie z policjantem – bezpieczeństwo na drodze 3. Spotkanie dzieci z ratownikiem medycznym oraz zajęcia praktyczne w zakresie udzielania pierwszej pomocy 4. Próbna ewakuacja |
Nauczyciele grup – treści wg decyzji nauczyciela |
Rok szkolny |
|||
Promocja aktywności fizycznej
(Podstawa programowa Kierunek polityki oświatowej państwa)
|
Realizacja obowiązkowych form aktywności ruchowej 1. Ćwiczenia poranne we wszystkich oddziałach 2. Zestaw zabaw ruchowych jako zajęcie dydaktyczne 3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych jako zajęcie dydaktyczne 4. Pobyt w ogrodzie lub/i spacer 5. Zabawy ruchowe w ciągu dnia |
nauczyciele n –le 3,4 l n – le 5,6 l nauczyciele nauczyciele |
codziennie min. 3x w tyg. min. 2x w tyg.. codziennie min. 2 dziennie |
||
Realizacja zestawu zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych z nietypowymi przyborami np. gazety, plastikowe butelki |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Realizacja zestawu ćwiczeń gimnastycznych metodami twórczymi |
Nauczyciele 5,6 l |
Jeden zestaw w każdym półroczu |
|||
Realizacja zestawu zabaw terenowych w ogrodzie |
Nauczyciele grup 4-6l |
Jeden zestaw na każdy miesiąc |
|||
Zabawy na śniegu, bezpieczne zajęcia z sankami. |
Nauczyciele grup |
w sezonie |
|||
Zorganizowanie ścieżki zdrowia i wykorzystywanie jej podczas pobytu w ogrodzie i zajęć terenowych |
Nauczyciele grup |
w sezonie |
|||
Wycieczka na stadion, do hali sportowej lub na boisko sportowe: – wywiad m.in. na temat przeznaczenia, oferty dla dzieci – krótkie zajęcia sportowe |
Nauczyciele grup |
w sezonie |
|||
Przygotowanie do kształtowania umiejętności cyfrowych
(Kierunek polityki oświatowej państwa)
|
Wykorzystywanie do zajęć tablicy multimedialnej |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
||
Wprowadzanie piktogramów, symboli i znaków do komunikowania się z dziećmi i oznaczanie różnych informacji |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Stosowanie w edukacji figur liczbowych i kodów matematycznych |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Zabawy typu „sudoku” |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Nauka kodowania na macie i z wykorzystaniem innych pomocy |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Nauka korzystania z płyt CD i audiobooków |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Nauka korzystania z programów graficznych do wykonywania zaproszeń, laurek |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Zajęcia z dziećmi na temat „Rzeczywistość i fikcja w mediach” |
Nauczyciele grup |
Zgodnie z tematem komplekso-wym |
|||
Zajęcia z dziećmi na temat reklamy |
Nauczyciele grup |
Zgodnie z tematem komplekso-wym |
|||
Rozmowa na temat bezpieczeństwa w sieci oraz zapoznanie dzieci z wartościowymi i bezpiecznymi stronami np.: https://www.necio.pl/ |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Opracowanie i wdrożenie innowacji programowej w zakresie edukacji europejskiej i wielokulturowej (w tym Ukraina)
(Kierunek polityki oświatowej państwa)
|
Polska moja ojczyzna i kraj, gdzie mieszkamy – temat, projekt edukacyjny – stolica, rzeka, morze, kultura, tradycje |
Nauczyciele grup |
Listopad |
||
Polska w Europie, mapa, symbole Unii Europejskiej |
Nauczyciele grup |
Listopad |
|||
Analiza kultury kraju z jakiego pochodzi wychowanek/wychowankowie |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Spotkanie z rodzicami grupy, informacja o zasadach edukacji włączającej oraz pobycie dziecka innej narodowości i kultury |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Przygotowanie systemu komunikowania się z dzieckiem, które nie mówi po polsku – system obrazków, gestów, znaków graficznych, tablica do komunikowania, pudełko komunikacji z obrazkami, … |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
„Poznajmy się” – temat/projekt dotyczący kraju pochodzenia dziecka np. Ukraina – zabawy, integracyjne, imiona, obrazkowy ramowy rozkład dnia – mapa i położenie Polski i danego kraju, symbole narodowe – podstawowe zwroty – zwyczaje, zabawy polskie i danego kraju – bajki polskie i danego kraju – potrawy polskie i danego kraju – muzyka, tańce polskie i danego kraju |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Założenie kącika książki – kultura i książki z kraju pochodzenia dziecka np. Ukrainy |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Dzień Europy – uzyskanie paszportu Europejczyka – zadania, konkursy, zabawy, bajki europejskie … |
Agata K Sandra W |
9 maja 2024 |
|||
Kraje dalekiego Wschodu – np. Chiny, Japonia |
Nauczyciele grup |
Maj2024 |
|||
Afryka – kontynenty, Afryka, rasy ludzkie, bajki świata, dzieci świata – akceptacja |
Nauczyciele grup |
Październik 2023 |
|||
|
|||||
|
Realizacja zatwierdzonego planu działań obejmującego m.in.: 1. Aspekt przyrodniczy – Poznanie różnych ekosystemów – las, pole, łąka, sad, ogród, ekosystemy wodne, park – wskazanie uzależnienia ludzi od przyrody i sposobów racjonalnego korzystania – Opracowanie planu obserwacji przyrodniczych na 4 pory roku – Realizacja obserwacji przyrodniczych wg planu – Realizacja tematu „Skarby ziemi” (sól, węgiel, piasek, kreda, …) – wskazanie sposobów wykorzystania przez ludzi – Realizacja tematu „Prąd duży i mały (baterie)” – korzyści i zagrożenia – Realizacja tematu „Dobre rady na odpady” – segregacja – Założenie motylego ogrodu – budleja, nasturcja, , lawenda, werbena, inne – Założenie „Oazy ptaków” w ogrodzie – budki lęgowe, karmniki, pojniki…. – Założenie mini ekosystemów – systematyczne obserwacje i prace w ogrodzie: wrzosowisko, ziołowy ogródek, łąka kwietna, warzywa…. – Udział dzieci w akcjach na rzecz środowiska przyrodniczego: segregacja śmieci, zbieramy zakrętki, zbieramy kasztany 2. Aspekt społeczny – Włączenie innych placówek do działań na rzecz przyrody: – Ustalenie dyżuru „ekostrażnik” – np. dokręcenie kranów, wyłączanie światła….. – Włączanie rodziców i pracowników niepedagogicznych do działań na rzecz przyrody – akcje, zbiórki kasztanów, nakrętek, baterii – Konkurs dla przedszkolaków na temat wiedzy o ochronie środowiska „Mały ekolog” 3. Aspekt kulturowy – Realizacja tematu/projektu „ Badacze przeszłości” – poznanie swojej miejscowości, w tym tradycji, dawnych zawodów, zabaw, przysłów – dawniej i dziś – kształtowanie zaangażowania na rzecz piękna i czystości „naszego miejsca na Ziemi” – Realizacja tematu Polska moja ojczyzna – Dzień Niepodległości – Święto flagi 4. Aspekt ekonomiczny – Segregacja odpadów – Oszczędzanie materiałów, papieru, energii, wody – Energooszczędne urządzenia w przedszkolu |
Nauczyciele Zespół ds. programowych Nauczyciele |
Zgodnie z tematami kompleksowymi |
||
Doradztwo zawodowe
(Ustawa prawo oświatowe, Rozporządzenie MEN w sprawie doradztwa zawodowego) |
Poznanie zawodów w toku realizacji tematów kompleksowych/projektów:
– kucharz – lekarz – listonosz – sprzedawca 2. Dzieci 5l: – stomatolog – krawiec – kierowca – fryzjer – murarz 3. Dzieci 6l: – górnik – rolnik |
Nauczyciele grup |
Cały rok Zgodnie z tematami kompleksowymi |
||
Poznanie zawodów rodziców dzieci uczęszczających do grup przedszkolnych – zaproszenie ich do przedszkola w charakterze ekspertów |
Nauczyciele grup |
Cały rok Zgodnie z tematami kompleksowymi |
|||
Poznanie instytucji użyteczności społecznej oraz ludzi pracujących w tych instytucjach poprzez tematy kompleksowe (projekty edukacyjne):
– Sklep 2. Dzieci 5l: – Kino – Teatr – Przychodnia – Pogotowie ratunkowe – Apteka 3. Dzieci 6l: – Szpital – Straż pożarna – Poczta – Szkoła |
Nauczyciele grup |
Cały rok Zgodnie z tematami kompleksowymi |
|||
Poznanie cyklu produkcyjnego wybranych produktów i zawodów z tym związanych:
– Cukier – Pieczywo
– Dom – Książka – Nabiał |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Organizowanie zabaw tematycznych odpowiednio do poznawanych zawodów i instytucji – gromadzenie akcesoriów we współpracy z instytucjami i rodzicami |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Konkurs plastyczny „Kim zostanę” lub „Moi rodzice pracują” |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Przygotowanie fotoreportażu „Zawody i instytucje ” – zdjęcia z poznawanych instytucji oraz spotkań z ludźmi pracy – wizyty ekspertów w przedszkolu lub wycieczki |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka i pomoc psychologiczno-pedagogiczna |
|||||
Zadanie i podstawa prawna |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
||
Rozpoznawanie potrzeb i możliwości wychowanków oraz ich sytuacji społecznej (Wymaganie nr 1, 2, 5, Rozporządzenie o pomocy pp oraz w zakresie kształcenia specjalnego, statut) |
Obserwacje pedagogiczne wstępne |
nauczyciele grup wspierani przez specjalistów |
do 20.10 do 20.12 – gr.3l |
||
Rozpoznanie sytuacji społecznej dzieci – imienny arkusz – przy akceptacji rodziców |
nauczyciele grup |
do 20.10 do 20.12 – gr.3l |
|||
Ustalenie wniosków do indywidualizacji i udzielania pomocy pp w toku bieżącej pracy – wpisanie ich do indywidualnych arkuszy obserwacji |
nauczyciele grup wspierani przez specjalistów |
do 30.10 do 31.12 – gr.3l |
|||
Przygotowanie i przekazanie dyrektorowi wykazu dzieci objętych pomocą pp w toku bieżącej pracy i indywidualizacją oddziaływań (na wykazie dzieci z wnioskami) |
nauczyciele grup |
do10.11 do 10.01 – gr.3l |
|||
Obserwacje pedagogiczne końcowe |
nauczyciele grup |
do 20.04 do 20.05 – gr. 3l |
|||
Analiza ilościowo-jakościowa w odniesieniu do dziecka i grupy (ewaluacja pracy z dz. – indywidualny i grupowy przyrost kompetencji) |
nauczyciele |
do 31.05 |
|||
Realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez nauczycieli (Wymaganie nr 5, Rozporządzenie o pomocy pp i w zakresie kształcenia specjalnego, statut) |
Indywidualizacja oddziaływań i pomoc pp podczas zajęć dydaktycznych oraz innych sytuacji w ciągu dnia – odpowiednio do wniosków poobserwacyjnych |
nauczyciele grup wspierani przez specjalistów |
Na bieżąco |
||
Praca indywidualna i w małych zespołach – odpowiednio do wniosków po obserwacyjnych, dokumentowanie w dziennikach zajęć przedszkola |
Nauczyciele |
min. 3 razy w tygodniu |
|||
Wdrażanie zaleceń opinii i orzeczeń skierowanych do nauczycieli |
Nauczyciele grup wspierani przez specjalistów |
Na bieżąco |
|||
Realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez specjalistów, realizacja orzeczeń i opinii (Wymaganie nr 5, Rozporządzenie o pomocy pp i kształceniu specjalnym, statut, rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania) |
Zaplanowanie form pomocy pp dla dzieci – jako wynik obserwacji nauczycieli i przedszkolnych specjalistów |
Dyrektor |
wg potrzeb |
||
Analiza orzeczeń i opinii – zaplanowanie form pomocy pp dla dzieci oraz zajęć rewalidacyjnych |
Dyrektor we współpracy ze specjalistami |
po analizie opinii i orzeczeń |
|||
Ustalenie wykazu dzieci objętych gimnastyką korekcyjną |
Dyrektor |
15.10 |
|||
Opracowanie przez dyrektora lub wyznaczonego koordynatora przedszkolnego planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem zgłoszeń nauczycieli, specjalistów oraz opinii, orzeczeń |
Dyrektor/koordynator pomocy pp |
5.11. |
|||
Ustalenie indywidualnych lub grupowych planów pracy do realizacji podczas zajęć specjalistycznych lub rewalidacyjnych i wpisanie ich do dzienników pomocy pp |
Specjaliści |
15.10 |
|||
Powołanie zespołów pomocy p-p dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, wyznaczenie koordynatorów zespołów |
Dyrektor |
Niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia |
|||
Dokonanie pierwszej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego |
Zespoły pomocy p-p |
po otrzymaniu orzeczenia |
|||
Opracowanie IPET-ów dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego |
Zespoły pomocy p-p |
do 30.09 lub 30 dni od powołania zespołu |
|||
Realizacja form pomocy p-p i zajęć rewalidacyjnych – dokumentowanie w odrębnych dziennikach |
Specjaliści |
Od dnia powołania zespołów p-p |
|||
Ocena efektywności realizowanych form pomocy p-p (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia logopedyczna, inne) |
Specjaliści |
po każdym półroczu |
|||
W przypadku dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego – druga wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka |
Zespoły pomocy p-p |
po II półroczu |
|||
Wykonywanie innych czynności przez specjalistów – zgodnie z przydziałem czynności, w tym badania przesiewowe, obserwacje dzieci, konsultacje dla R i N, szkolenia, warsztaty, kontakty z instytucjami – dokumentowanie w dzienniku zajęć specjalisty |
Specjaliści |
Cały rok szkolny |
|||
Prowadzenie odrębnych teczek dla dzieci objętych formami pomocy p-p |
Nauczyciele grup |
Od dnia objęcia poszczególnych dzieci pomocą psychologiczno-pedagogiczną |
|||
Analiza gotowości szkolnej (Rozporządzenia o pomocy pp, o drukach i świadectwach, Podstawa programowa wp, statut) |
Analiza gotowości szkolnej |
Nauczyciele grup 6 l i ewent. 5l |
Do 20.04.2024 |
||
Przygotowanie informacji o gotowości szkolnej na druku MEiN |
Nauczyciele grup 6 l i 5l wg wniosków |
Do 30.04.2024 |
|||
Opracowanie zestawienia zbiorczego ilościowo-jakościowego wyników badania gotowości szkolnej – przekazanie dyrektorowi |
Nauczyciele grup 6 l i ewent. 5l |
Do 31.05.2024 |
|||
Rozwój zainteresowań i zdolności dzieci (Rozporządzenia o pomocy pp, podstawa programowa, statut) |
Uruchomienie rytmiki – dokumentowanie w dzienniku zajęć przedszkola |
dyrektor |
od 1.10 |
||
Realizacja zajęć dodatkowych, dokumentowanie w odrębnym dzienniku: – Fit kids – piłka nożna – zabawy taneczne Tucandance.pl |
Nauczyciele prowadzący zajęcia |
Cały rok |
|||
Organizacja przedstawień teatralnych w przedszkolu o tematyce wychowawczo-profilaktycznej |
Dyrektor |
Zgodnie z harmonogra- Mem |
|||
Udział w Festiwalu Śpiewających Przedszkolaków |
Nauczyciele grup |
Kwiecień 2024 |
|||
Udział w przeglądzie festiwali przedszkolnych ,,Bajkowa Scena” |
Nauczycie najstarszych grup |
Kwiecień 2024 |
|||
Organizacja koncertów muzycznych |
Dyrektor |
Zgodnie z harmonogra- mem |
|||
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców i nauczycieli (Rozporządzenie o pomocy pp, statut) |
Porady, konsultacje specjalistów dla rodziców i nauczycieli |
Specjaliści |
W razie potrzeb |
||
Dzień informacji dla rodziców – informacje o wynikach obserwacji i postępach dzieci, konsultacje, porady |
Nauczyciele |
W razie potrzeb |
|||
Szkolenie dla rodziców i nauczycieli na temat „Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola” |
Dyrektor, psycholog |
Maj 2024 |
|||
Warsztaty „Jak kształtować inteligencję emocjonalną u dzieci” |
Psycholog |
Listopad 2023 |
|||
Warsztaty „Jak pomóc dziecku w osiągnięciu gotowości szkolonej” |
psycholog |
Październik 2023 |
|||
Spotkania w ramach Grupy Wsparcia dla rodziców dzieci SPE |
Zespól pomocy pp |
Zgodnie z harmonogra- mem |
|||
współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym |
|||||
Zadanie i podstawa prawna |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
||
Współpraca z rodzicami i wspieranie rodziny w wychowywaniu dzieci
(Wymaganie nr 6, podstawa programowa wp, Kierunek polityki oświatowej państwa) |
Opracowanie grupowych planów współpracy z rodzicami |
Nauczyciele grup |
Do 10.09.2023 |
||
Zebrania z rodzicami rozpoczynające rok szkolny: ¾ prezentacja podstawy programowej (w grupach dz. najmłodszych), informacja o realizowanych programach ¾ prezentacja ramowego rozkładu dnia ¾ zapoznanie rodziców z ich uprawnieniami – wg statutu ¾ prezentacja planowanych działań wychowawczych wprowadzanych wartości, metod i systemów motywacyjnych – ewentualne uzgodnienia ¾ prezentacja form współpracy z rodzicami, w tym terminy informacji i konsultacji ¾ prezentacja systemu obiegu informacji w przedszkolu ¾ wybór reprezentanta do Rady Rodziców ¾ zgody rodziców, upoważnienia ¾ informacja o zajęciach religii – oświadczenia rodziców ¾ informacja o pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęciach dodatkowych ¾ inne |
Nauczyciele grup |
Do 20.09.2023 |
|||
Spotkanie przedstawicieli rodziców z dyrektorem – organizacja działań rady rodziców |
Dyrektor |
Do 5.10 |
|||
Ustalenie potrzeb dzieci oraz innych ważnych informacji na temat rozwoju dzieci, w tym poznanie ich sytuacji społecznej – wywiad z rodzicami – informacje pozyskane za zgodą rodziców |
Nauczyciele grup |
W toku obserwacji pedagogicznych |
|||
Zajęcie otwarte dla rodziców: – Zabawy matematyczne z Panią Jesienią – Mamo, Tato zobacz jak bawię i uczę się w przedszkolu |
Nauczyciele grup |
Październik /listopad 23 Maj/czerwiec 24 |
|||
Warsztaty dla rodziców: – „Bożonarodzeniowe ozdoby” – „Pedagogika przygody” |
Nauczyciele grup |
Grudzień 2023 |
|||
Zakładka dla rodziców na stronie www: – Ciekawe artykuły dotyczące wychowania – Oferta zabaw ruchowych – Propozycje aktywności rozwijających kreatywność |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Dokumentowanie współpracy z rodzicami: – Plan współpracy z R – Listy obecności na zebraniach (lub w dzienniku) – Rejestr kontaktów z rodzicami – Protokoły z zebrań – Zgody rodziców – Upoważnienia – Inne |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
|||
Współpraca z instytucjami na rzecz rozwoju wychowanków
(wymaganie nr 7, kierunek polityki oświatowej państwa) |
Przekazanie informacji dyrektorom szkół o realizacji obowiązku przedszkolnego przez dz. 6 l |
Dyrektor |
30.09 |
||
Nawiązanie bliższej współpracy ze Szkołą Podstawową: 1) Wycieczka dz. 6 l do szkoły – poznanie budynku, udział w lekcji 2) Wspólne zabawy bez zabawek |
Nauczyciel najstarszych grup |
Zgodnie z planem współpracy |
|||
Udział przedszkola w programie GIS „ skąd się biorą produkty ekologiczne „ |
Nauczyciele dz. 5,6 |
Cały rok |
|||
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną: ¾ badania dodatkowe oraz wspieranie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych ¾ porady, konsultacje |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Udział w konkursach i wydarzeniach organizowanych przez inne przedszkola i szkoły wg ofert |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
|||
Działania na rzecz środowiska społecznego i przyrodniczego
(wymaganie nr 7)
|
Wspieranie działalności fundacji ,,Szewczykowe marzenia” |
Nauczyciele grup |
Cały rok |
||
Udział w akcji ,,Zbieramy nakrętki dla Stefani” |
Koordynator A. Żerko |
Cały rok |
|||
Udział w akcji „Świąteczna paczka” |
Koordynator A. Kaczmarek |
Grudzień 2023 |
|||
Udział w akcji ,,Adopcja na odległość” |
Koordynator M. Witosławska |
Październik 2023 |
|||
Udział w akcji ,,Zbieramy kasztany dla Gabrysi” |
Koordynator Sandra W. |
20.09-25.10.2023 |
|||
Udział w akcji ,,Góra Grosza” |
Koordynator S. Matuszak |
Luty 2024 |
|||
Wycieczki
(statut, rozporządzenie |
Wycieczka do Muzeum Rogala – grupa V |
Koordynator M. Witosławska |
28 września 2023 |
||
Wycieczka do Teatru animacji w Poznaniu – grupa IV, V , VI |
Koordynator M. Witosławska |
Listopad 2023 |
|||
Festyn rodzinny |
Koordynator Agata K. Sandra W |
Czerwiec 2024 |
|||
organizacja i zarządzanie Przedszkolem |
|||||
Zadanie i podstawa prawna |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
||
Organizacja systemu pracy zespołowej w przedszkolu (wymaganie nr 1) |
Powołanie zespołów zadaniowych – wybór przewodniczących |
Dyrektor |
do 4.09 |
||
Opracowanie planów pracy przez zespoły zadaniowe, w tym z wykorzystaniem zadań rocznego planu |
przewodniczący zespołów |
15.10 |
|||
Przekazanie informacji o realizacji zadań przez zespoły – pisemne złożenie informacji dyrektorowi |
przewodniczący zespołów |
po II półroczu lub wg potrzeb |
|||
Doskonalenie przestrzeni edukacyjnej i warunków do statutowej działalności przedszkola (wymaganie nr 9, statut) |
Przegląd budynku, urządzeń i terenu przedszkolnego pod względem technicznym, w tym bezpieczeństwa – protokół |
dyrektor, powołana komisja |
Po otwarciu przedszkola po przerwie urlopowej |
||
Urządzenie kącika, tablicy, zakładki na temat praw dziecka |
Nauczyciele grup |
Listopad 2023 |
|||
Zakupienie literatury metodycznej |
Dyrektor |
W razie potrzeb |
|||
Wzbogacenie ogrodu motyli do obserwacji przyrodniczych (np. budleja, fiołek wonny, rozchodnik, nasturcja, lawenda, rudbekia, jeżówka) |
Dyrektor |
Kwiecień 2024 |
|||
Organizacja w salach kącików emocji i negocjowania |
Nauczyciele grup |
Od października 2023 |
|||
Zorganizowanie ścieżki zdrowia |
Nauczyciele |
Marzec 2024 |
|||
Zamontowanie tablicy i organizacja materiału do działań konstrukcyjnych w ogrodzie |
Dyrektor |
Cały rok |
|||
Doskonalenie systemu prawa wewnętrznego (Ustawa prawo oświatowe) |
Aktualizacja statutu do zmian w prawie oświatowym |
Zespół ds. procedur i regulaminów |
Wrzesień 2023 |
||
Wprowadzenie procedury rada pedagogiczna |
Zespół ds. procedur i regulaminów |
Wrzesień 2023 |
|||
Wprowadzenie procedury systemu pracy zespołowej po zmianach |
Dyrektor |
||||
Opracowanie regulaminu oceny pracy nauczycieli – dostosowanie do zmian w prawie oświatowym |
zespół ds. procedur i regulaminów |
Wrzesień 2023 |
|||
Wydarzenia i tradycje przedszkolne – Kalendarium
(statut) |
Dzień Przedszkolaka i Bieg w piżmach |
Agata K Małgorzata W |
Wrzesień 2023 |
||
Witamy pory roku w ,,Kręgu zmysłów’ |
Nauczyciele grup |
Zgodnie z tematami kompleksowymi |
|||
Dzień Drzewa |
Sandra M. Małgorzata W |
Październik 2023 |
|||
Dzień Edukacji Narodowej |
Małgorzata P. Sandra M |
Październik 2023 |
|||
Święto Pluszowego Misia |
Nauczyciele grup |
23 listopad |
|||
Dzień Patrona |
Sandra M. Małgorzata W Agata K |
Listopad 2023 |
|||
Mikołajki |
Sandra W Katarzyna W |
6 grudzień 2023 |
|||
Wigilia w przedszkolu |
Nauczyciele grup |
Grudzień 2023 |
|||
Przedszkolne kolędowanie |
Sandra W Katarzyna W |
Grudzień 2023 |
|||
Biesiada z Babcią i Dziadkiem |
Nauczyciele grup |
Styczeń 2024 |
|||
Dzień autyzmu |
Aleksandra I |
Kwiecień 2024 |
|||
Powitanie Wiosny |
Katarzyna W Karolina Ż |
21 marzec 2024 |
|||
Wielkanocny poranek |
Agata K Aleksandra I |
26 marzec 2024 |
|||
Bajkowa Scena |
Małgorzata P Sandra M |
Kwiecień 2024 |
|||
Dzień Europejski |
Agata K Karolina Ż |
9 maja 2024 |
|||
Dzień Ziemi |
Karolina Ż Sandra M. Małgorzata W |
22 kwiecień 2024 |
|||
Dzień Rodzica |
Dyrektor Przedszkola, nauczyciele grup |
Maj 2024 |
|||
Festyn Rodziny – |
Dyrektor Agata K. Sandra W |
Czerwiec 2024 |
|||
Dzień Dziecka |
Katarzyna W Aleksandra I |
Czerwiec 204 |
|||
Pożegnanie Przedszkola |
Małgorzata P. Sandra M Małgorzata W |
Czerwiec 2024 |
|||
POWIERZENIE ODDZIAŁÓW
Lp |
ODDZIAŁ |
nauczycielE |
|
Oddział I „Krasnale” |
Karolina Ż. Aleksandra I. |
|
Oddział II ,,Mróweczki” |
Katarzyna W. Aleksandra I |
|
Oddział III ,,Słoneczka” |
Sandra W |
|
Oddział IV ,,Pszczółki” |
Agata K. |
|
Oddział V ,,Kaczuszki” |
Sandra M. Małgorzata W. |
|
Oddział VI ,,Szewczyki” |
Małgorzata P. |
PRZYDZIAŁ CZYNNOŚCI i ZAJĘĆ DODATKOWYCH, POMOC PP:
Lp |
Zadanie |
nauczyciel/specjalista |
||
|
Aktualizacja strony www |
Agata K. |
||
|
|
Agata K. |
||
|
Biblioteka |
Małgorzata P. |
||
|
Sprzęt sportowy |
Karolina Ż. |
||
|
Sprzęt multimedialny |
Sandra W |
||
|
Szatnia – dekoracje, ogłoszenia |
Nauczyciele grup |
||
|
Kronika |
Sandra M. Katarzyna W. |
||
|
||||
ZAJĘCIA DODATKOWE BEZPŁATNE |
||||
1. |
Religia |
Dorota J. |
||
2. |
Audycje muzyczne |
Piotr M. |
||
3. |
Zabawy relaksacyjne |
Magdalena S. |
||
4. |
Gimnastyka korekcyjna |
Anna Cz |
||
5. |
Zabawy logopedyczne |
Andrzelika Sz. |
||
6. |
Zabawy ruchowe |
Anna Cz. |
||
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA |
||||
Specjalista |
Przydział stanowiska |
|||
|
Psycholog, Terapeuta SI |
Alicja K. |
||
|
Pedagog specjalny |
Marta P. |
||
|
Pedagog |
Aleksandra S.Z. |
||
|
Tyflopedagog, Surdopedagog |
Małgorzata P. |
||
|
Neurologopeda |
Angelika Sz. |
||
|
Nauczyciel wspomagający |
Aleksandra I. |
||
|
Rehabilitant |
Anna Cz. |
||
Formy pomocy pp i zajęcia rewalidacyjne |
Przydział zajęć |
|||
|
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne |
Aleksandra S. |
||
|
Terapia logopedyczna |
Angelika Sz. |
||
|
Zajęcia rozwijające komp. emocjonalno – społ. |
Alicja K. Marta P. |
||
|
Terapia SI |
Alicja K |
||
|
Rewalidacja – autyzm |
Aleksandra I. Alicja K., Marta P. |
||
|
Rewalidacja – niepełnosprawność ruchowa |
Alicja K., Marta P. |
||
|
Rewalidacja – afazja |
Alicja K., Marta P. |
||
|
Rewalidacja – surdopedagog, tyflopedagog |
Małgorzata P. |
||
|
Rehabilitacja |
Anna Cz. |
||
ZAJĘCIA DODATKOWE PŁATNE |
||||
|
Fit Kids |
Anna Cz. |
||
|
Mini piłka nożna |
Magdalena M. |
||
|
Tucandance |
Aleksandra |
||
ZESPOŁY ZADANIOWE NAUCZYCIELI
Lp |
zespół |
Skład zespołu |
przewodniczący |
1. |
ds. programowych |
Aleksandra Ż., Małgorzata W. |
Aleksandra Ż. |
2. |
ds. promocji |
Agata K., Sandra M., Karolina Ż. |
Sandra M. |
3. |
ds. procedur i regulaminów |
Aleksandra Ż., Małgorzata W. |
Aleksandra Ż. |
4. |
ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Alicja K., Anna Cz., Angelika Sz. , Aleksandra I., Aleksandra S-Z |
Alicja K |
5. |
ds. wczesnego wspomagania rozwoju |
Alicja K., Anna Cz., Angelika Sz. |
Alicja K. |
Przyjęto uchwałą Rady Pedagogicznej nr 3/31/08/2023 w dniu 31.08.2023